Hoe vraag ik een tweede of extra schijf op?

Er kan slechts één Mijn Verbouwlening tegelijkertijd lopen op een onroerend goed (op te delen in maximaal 6 schijven). Dit betekent dat het geleende bedrag niet meteen volledig opgenomen moet worden: je kan dit in stukjes opnemen, bijvoorbeeld eerst dakrenovatie, dan zonnepanelen …

De uiterste opnamedatum van de lening bedraagt 36 maanden na de ondertekening van de leningsovereenkomst.

Er kan voor hetzelfde onroerend goed wel een nieuwe verbouwlening toegekend worden, maar enkel op voorwaarde dat de eerste volledig werd terugbetaald. De opnameschijven mogen samen maximaal 60.000 euro bedragen, wederopname van afbetaalde sommen kan niet.

De rentevoet blijft dezelfde als die van je eerste schijf (oorspronkelijke aanvraag).

Je kan slechts om de 5 jaar (na aanvraagdatum van een eerdere Mijn VerbouwPremie voor deze categorie) een premie krijgen voor een bepaalde categorie. Als er in de extra schijf werken worden opgenomen van een categorie die in een vorige schijf reeds toegekend werden, dan is het belangrijk dat je bij de premieaanvraag voor deze categorie de facturen van schijf 1 en 2 samen indient.

Als je bijvoorbeeld nu een premie aanvraagt voor een nieuwe dakstructuur en isolatie van je dak en later ga je een ander stuk van het dak van dezelfde woning renoveren, dan moet er minstens 5 jaar tussen beide premie-aanvragen zitten. Bundel de werken dus zoveel mogelijk.

Op dit moment kan de aanvraag voor een tweede of extra schijf enkel via het loket van uw gemeente. In de toekomst zal dat mogelijk zijn om dit online te doen.

 

     Klik hier voor de contactgegevens van het woon- en energieloket in jouw gemeente 

 

Gezien er voor de eerste aanvraag al heel wat documenten/bewijzen werden aangeleverd, moet je bij de aanvraag van een tweede of extra schijf minder te bezorgen. Als je naar het loket gaat, neem je de volgende zaken mee:

  • Loonfiches laatste 3 maanden
  • Nieuwe offertes

Als er nog persoonlijke zaken veranderd zijn zoals een nieuwe identiteitskaart of de gezinssituatie dan moet dit ook worden doorgegeven aan het loket.